01 April, 2010

Ujian Buat Mama

Assalamualaikum....







Pagi ini dalam mama sibuk-sibuk bersiap untuk ke sekolah, Sofya tiba-tiba buat hal. Abang Cik dan angah telahpun siap cuma menunggu nak masuk kereta sahaja. Tak tahu angin datang dari mana tiba-tiba tak mahu ke sekolah. Sekolah cuma tadika 6 tahun je. Petang semalam dia ada terdengar perbualan antara sepupu-sepupu dia yang esoknya (hari ini) tak sekolah. Dia mulalah tak nak pergi sekolah kerana nak join main dengan sepupu dia yang dah besar tu!. Ada ke patut.




Puas mama memujuk tak mahu jugak pergi sekolah. Padahal semua dah siap tu, cuma kasut je belum pakai lagi. Pujuk lagi....pujuk lagi....cakap pandai bak orang-orang besar ....hai naik hangin juga mama di buatnya. Dalam hati mama berkata adakah ini dugaan dan ujian besar buat mama. Ya Allah.... jika ini ujian besar bagiku maka kau ampunkan dosa-dosaku dan juga anak-anakku. Atau ini yang dinamakan April fool's kerana kebetulan ia terjadi pada 1 April, 2010.






Jam dah menunjukkan pukul 7.10 pagi. Mama nak kena hantar 3 sekolah pulak tu. Kebiasannya Jam 7 dah keluar dari rumah. Tarik juga tangan Sofya, angkat beg masukkan dalam kereta. Hari ni pulak kelas mama mula 7.40 pagi, bermakna mama kena sampai ke sekolah sebelum jam 7.30 pagi. Dalam perjalanan Sofya menangis, buat-buat sedih pulak padahal tak ada orang pukul pun. Mengada-ngada betul budak ni. Sampai satu sekolah... drop angah, lepas tu sampai lagi satu sekolah drop abang chik pulak. Oleh kerana masa dah "terlebih sudah" terpaksa hantar Sofya ke rumah mak yang tak jauh dari sekolah dia. Sampai didepan rumah tok dia cepat-cepat turun dari kereta sambil tersenyum...kononnya tak payah pergi sekolah hari tu...banyak kau punya sogeh. Rupanya dia dah berjaya memperdayakan mama. Apa-apa ajelah Sofya.


Semoga anak mama ceria selalu!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails